Vakantie met InterCity Berlijn van Amsterdam naar Berlijn

Eindelijk was het dan zover! Samen met mijn partner ging ik met de trein naar Berlijn. 'S ochtendsvroeg stonden wij klaar op Amsterdam Centraal om in de InterCity Berlijn (IC Berlijn) te stappen. Met twee grote koffers en een tas stonden wij braaf op het perron. Hier was gelukkig al personeel aanwezig, voordat wij in de trein stapten. Direct hebben wij gevraagd waar wij moesten klaar staan en hoe wij de zitplaats konden vinden.

Instappen en bagage

Uiteindelijk sprak dat allemaal voor zich. Koffers konden in de bagagerekken bij de deur en zitplaatsnummers waren aangegeven. Het was wel even handig om op de informatieborden het rijtuignummer te controleren, maar dit was tevens op de trein aangegeven.

Tot mijn verbazing begon de trein al te rijden, terwijl nog niemand mijn tickets had gecontroleerd. Enkele minuten later kwam de conducteur dan toch langs om deze te controleren.

IC Berlijn in Nederland

Binnen Nederland stopte de trein op station Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo. Hier vulde de trein zich met passagiers, waarna de trein naar Duitsland doorreed. Hier vond een korte wisseling van de locomotief plaats.

IC Berlijn in Duitsland

In Duitsland had de trein redelijk wat tussenstops. Hierdoor was de totale reistijd uiteindelijk ongeveer 6 uur en 15 minuten. Onderweg hebben wij heerlijk gegeten in het bistrorijtuig. Hier waren zelfs nog wat zitplaatsen, maar hebben het eten uiteindelijk meegenomen naar de zitplaats. Bij de zitplaats heb je toch even wat meer rust om ontspannen te dineren.

Eenmaal aangekomen op Berlijn Hbf begon onze stedentrip. Door de stad gewandeld, musea bezocht, maar vooral heerlijk gegeten. De hippe Duitse eettentjes hebben ons keer op keer doen verbazen. Zowel Italiaans als Duitse ontbijtjes waren verbluffend goed.

Terugreis naar Amsterdam

Ook op de terugreis hebben wij de reis per IC Berlijn afgelegd. Met een directe verbinding van Berlijn Hbf naar Amsterdam Centraal is gewoon geweldig. Hadden dit keer een zitplaats extra, doordat het rustig was in de trein. Hier hebben wij handig gebruik van gemaakt en zijn in slaap gevallen. Enkele uren later werden wij wakker en hebben wij nog maar twee uur door Nederland moeten reizen.

Vanaf Amsterdam CS hebben wij gebruik gemaakt van een treinkaartje enkele reis van slechts €10. Geldig in het weekend en te gebruiken voor twee personen. Ideaal voor dit soort situaties.